Tallinna Reaalkool

Reaalkooli 2019 veebruaris üles saadetud sond läks oma tööd tegema ilmselt kõige kohutavamates tingimustes, milles lennata on võimalik, kuid tuli tagasi kõigi vajalike andmetega. Start toimub lääneranniku kõige kaugemalt servalt, et ülemised tormituuled palli Eesti piiridest üle ei kannaks.

Tallinna Reaalkoolist on koolitustel osalenud 2 õpetajat ja 6 õpilast. Ühe õpilase uurimistöö huvides viidi 2019 jaanuaris läbi stratosfäärilend, mille eripäraks oli see, et lisaks lennulogi kogumisele teostas Reaalkooli II kooliastme tehnoloogia huviring Viirus lennu pardal oma õhuproovide kogumise katse: https://real.edu.ee/blog/2019/02/11/reaalkool-lennutas-sondipalli/

Kosmosekoolina alustades seadis Reaalkooli tiim endale järgmised eesmärgid:

„Üks eesmärkidest on gümnaasiumiosas uurimistööde läbiviimine. Käesoleval õppeaastal planeeritakse aasta alguses (jaanuar-veebruar) teha lendu, mille abil uuritakse adiabaatilist protsessi. Sellel õppeaastal soovivad põhikooli II ja III kooliastme robootikud kasutada lendu oma väikse projekti katsetamiseks. Pikemas perspektiivis tekib huviliste meeskond, mis koosneb astronoomia, programmeerimise huvilistest, kes antud programmi järjepidevalt arengus hoiavad.“

Õpetaja ja endine koolijuht, kelle kaudu Reaalkool tegevustega ühines, on kauaaegne astronoomiaringi juhendaja ja selle kaudu kosmose teemadest huvitatud olnud. Tema kaasas omakorda tehnoloogia õpetajat ja viis läbi kaasamisi ka füüsikute seas, kellest üks oli koolituspäeval ka juhendajaks. Koolituspäevade järelkajana toob ta esile nende põhjalikkuse:

„Mina ise käin hästi palju koolitustel. Igast koolitusest olen saanud ühe mõttetera. Nüüd olid koolitused, kus ma sain mingiks ajaks uue taseme – tekkisid mingid uued kihid. Ma olen palju enesekindlam teatud asjades. Programmeerimises läheks mul palju aega, aga ma saan aru, mis seal toimub.“

Tallinna Reaalkooli tiim tõi kokku noorema ja vanema kooliastme. Nende õpilaste seast sai väga palju jõudu nii kosmosekoolide ürituste korraldamiseks kui ka nende enda kooli tegevuste läbiviimiseks.

Kõigil sündmustel osalenud õpilane Jarl Patrick paide, kes tegi stratosfäärilennust oma uurimistöö, on teatud aladel väga asjatundlik ning seetõttu ka osade juhendmaterjalide autor. Näiteks on tema kirjutanud Stratosfäärilennu õpikule peatüki uurimistulemuste vormistamise kohta ning ta on osalenud ka seireprojektis „Tartu – heade unenägude linn“. Koolituse muutusid tema jaoks kohati ebapiisavaks, kuna ta on ise teinud sedavõrd palju eeltööd oma oskuste kallal:

„Esimesest koolitusest oli väga palju abi – selle meetod ja arusaadavus oli väga mõnus. Meil olid ülesanded ette antud ja me saime omas tempos neid ülesandeid läbida ning vajadusel alati küsida. Kuna ma sain eesmärgi pärast esimest koolitust täidetud ja lennu tehtud, siis minu jaoks polnud see teave hilisematel koolitustel nii vajalik, sest ma olin ise neid teemasid uurinud ja teadsin neist asjadest.“

Jarl algatas suhtluse ühe maailma mainekaima gümnaasiumi, Robert College’ õpilastega Istanbulist. Türgi õhuruumi karmide seaduste tõttu on selle kooli õpilased suhtluses kosmosekoolide võrgustikuga, et viia enda stratosfääri teaduslende läbi Eesti pinnal ja võrgustiku kaasabil.

Reaalkooli juhendaja kaudu on teema levinud ka Kohtla-Järve gümnaasiumisse, kus on tegevust alustanud 5 liikmeline õpilaste aktiiv, keda juhendab seesama õpetaja.